Idrottsmannen Kalle Ebb.

Sammanställt av Lasse Backlund.

På 1800-talet var det ännu en stor skam att få ett oäkta barn, det var tillkommet i synd och kyrkan accepterade inte dessa barn som man gjorde med äktenskapliga barn. Vi kan därför bara fantisera hur det var i familjen Ebb i Lappfjärd där Karolina skulle få barn och inte var gift. Karolinas far var skeppsredaren, storbonden och kommunalmannen Johan Ebb (1813-1879).

Karolina som föddes år 1866 hade 9 syskon varav 4 uppnådde vuxen ålder. En av dessa var Henrik, min mormor Hilma Rosenstedts far. En annan var Maria som gifte sig med Johan Henrik Ingves, som är farfars far bland annat till Sveriges Riksbankschef Stefan Ingves.

Men Karolina blev gravid och var ogift. Månntro det var därför hon flyttade till Åbo för där födde hon enda sonen Karl ”Kalle” Alfred Ebb (1896-1988). Det är svårt att veta vad Karolina arbetade med men det är desto lättare att veta vad Kalle gjorde. Han var en mångsysslare av sällan skådat slag.

Här Karl Alfred Ebb, som kallades Kalle.
Här Karl Alfred Ebb, som kallades Kalle.

Kalle Ebb föddes alltså utom äktenskapet 1896 i Åbo och han gifte sig för första gången med Lempi Järvinen och tillsammans grundade de en slipsfabrik år 1920 som fick namnet Ebb-Solmio Oy. Kalle Ebb hade ett gott öga för färger och med Lempis goda praktiska och ekonomiska färdigheter blev detta företag mycket framgångsrikt. Välkända affärer sålde dessa slipsar och de blev någonting av en statussymbol för välklädda herrar. Slipsfabriken har bytt ägare några gånger men är fortfarande verksamt i Helsingfors.

Kalle och Lempi fick endast en son. Han var född 1922, hette Heimo och han stupade i Ihantala i slutskedet av Fortsättningskriget 1944. Det här var ett svårt slag för Kalle och Lempi som de aldrig kom över. Precis som pappan var Heimo duktig idrottare och hans bästa resultat är trea i finska mästerskapen i slalom. År 1945 gifte Kalle om sig med Märtha Reikko.

Men det är nog som idrottsman som Kalle Ebb är mest känd. Han var väldigt mångsidig och deltog i stora tävlingar både nationellt och internationellt. Hans största merit är från OS i Paris 1924 då han blev femte i 3 000 meter hinder. Tiden 9.57 skulle i dag inte räcka långt men var den tiden ett mycket gott resultat. I de finska mästerskapen tog han bara en medalj och det var på 400 m häck där han fick brons år 1924.

Han blev också distriktsmästare i cykling och så tog han FM-brons i 200 meter bröstsimning.

Internationellt är han mest känd som racerförare. Han vann många stora tävlingar och var också aktivt med och startade stora tävlingar. Under mellankrigstiden var olika tävlingar på isbanor, tillförlitlighets- och precisionstävlingar populära. Den första internationella biltävlingen på bana kördes 1929 på Kottbybanan, och i denna segrade den sedermera kända allroundidrottsmannen Karl ”Kalle” Alfred Ebb på en Auburn. Han vann bilklassen 1933 och 1935 i Djurgårdsloppet, som kördes första gången 1932 och nedlades 1963. Både bilar och motorcyklar körde den ca två km långa banan.

Här Kalle Ebbs Porsche som nu finns utställd på bilmuséet i Köping i Sverige.
Här Kalle Ebbs Porsche som nu finns utställd på bilmuséet i Köping i Sverige.

Kompressorvagnarna som var Ferdinand Porsches konstruktion var bilar som främst användes i sportvagnstävlingar mot Alfa Romeo och Bentley. De var inte enbart för tävlingar utan kunde lika gärna köras på allmänna vägar. På grund av de framgångar de haft ville rikemanssönerna på den tiden ha en likadan. Man kunde då beställa en bil med motor enligt önskemål. Porsche lade ned så mycket tid på dessa att han till slut anklagades för att försumma övriga modeller. Motorn hade en enkel överliggande kamaxel och Roots kompressor som drevs av vevaxeln. Detta var ett system som han sedan använde på Auto Union tävlingsbilar. Denna bil är försedd med den största motorn på 7,1 liter. 42 bilar byggdes av vilka ca 20 finns kvar. Bilen har körts av Karl Ebb och Caraciola under 30-talet och kom till Sverige på 40-talet där den bytte ägare ett flertal gånger. Hittades senare i ett bedrövligt skick hos en skrothandlare av Bertil Lindblad i mitten av 50-talet. Om Bertil se Autohistorica 1/96 Han använde sedan 20 år för att återställa den i nuvarande skick.

En annan sport som låg Kalle varmt om hjärtat var slalomåkning. Han var en pionjär inom området och mycket aktiv åkare. Han grundade Suomen Slalom-Seura i maj 1941, och år 1949 byggde han Finlands första slalombacke med en riktig skidlift i Janakkala, som hette Kiianlinna men som numera hör till Kalpalinna.

Kalle blev finsk mästare i slalom år 1938 och silver tog han 1943. Tillsammans med sin hustru grundade de Kalle och Märtha Ebbs stipendiefond som årligen delar ut stipendier åt lovande juniorer.

Här Kalle och Märtha Ebb som grundade en stipendiefond som varje år delar ut medel år lovande juniorer. Så gott som alla duktiga slalomåkare i Finland har fått stipendier ur fonden som förvaltas av Paulon Säätiö.
Här Kalle och Märtha Ebb som grundade en stipendiefond som varje år delar ut medel år lovande juniorer. Så gott som alla duktiga slalomåkare i Finland har fått stipendier ur fonden som förvaltas av Paulon Säätiö.
Här Kalle Ebb fotograferad vid Riksgränsen i Sverige år 1964.
Här Kalle Ebb fotograferad vid Riksgränsen i Sverige år 1964.

Kalle Ebb dog i Helsingfors 1988 och ligger begravd på Sandhamns begravningsplats bredvid hustrun Märtha och bredvid sin mor Karolina. Med tanke på resultaten och mångsidigheten så kan man gott konstatera att Kalle Ebb är en av de största idrottarna i Finland med rötterna i Lappfjärd.